Jumat, 04 Mei 2012

Penawar buat pejuang

PENAWAR BUAT PEJUANG-DIALOG DENGAN AL QUR’AN
KENAPA AKU DIUJI??
AL QUR’AN MENJAWAB:
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan : “Kami telah
beriman,” sedangkan meeka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang
sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan
sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” (al ankabut: 2-3)
KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
AL QUR’AN MENJAWAB :
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik baimu, dan boleh jadi pula kamu
menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak
mengetahui.” (al baqarah: 216)
KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
AL QUR’AN MENJAWAB:
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (al
baqarah: 286)
RASA KECEWA?
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan jannganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah
orang-orang yang palingf tinggi darjatnya, jika kami orang-orang yang beriman. “ ali Imran:139)
BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam
mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuyatkanlah kesabaran kamu lebih
daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan brsedialah(dengan kekuatan pertahanan
di daerah-daerah sempadan) serta brtaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya
(menacapai kemenangan).” ( ali Imran: 200)
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat dan
sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang ang khusyuk.” (al baqarah:
45)
APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
“Sesungguhnya Allahg telah membeli dari orang-orang mu’min , diri dan harta mereka dengan
balasannya bagi mereka Syurga.” (at Taubah:111)
KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selanNya.Hanya kepadaNya aku bertawakkal.” (at
Taubah:129)
AKU TAK TAHAN!!!
“…dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari
rahmat Allah melainkan golongan yang kafir.” (Yusuf:12)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar